En ung nygift forfatter, som vi kun lærer at kende som Poul (Gunnar Lauring), vender hjem fra udlandet med sin søde unge kone, som han har truffet i Sydfrankrig. Efter lykkelige hvedebrødsdage glæder han sig nu til at komme i gang med at arbejde, men han mangler ideen til sin nye roman, som skal danne grundlag for den film, som er hans ønske at lave. Derfor opsøger han en god ven (Ib Schønberg) i håb om, at han, på grundlag af sin erfaring som praktiserende læge, kan hjælpe ham med det emne, han har tænkt sig historien skulle omhandle: “Menneskeskæbner”. Lægen får et par dage til at tænke sig om, og efter at have gennemgået sine journaler, fortæller han, naturligvis med andre navne og steder, sin ven om en kvindeskæbne: “For ca. 7 år siden gik jeg, efter konsultationstidens ophør, ud i mit venteværelse for at aflåse dørene. Til min overraskelse fandt jeg en ung kvinde liggende bevidstløs på gulvet. Jeg fik bragt hende til bevidsthed og hjalp hende ind i min stue, hvor jeg foretog en undersøgelse”. Det var hurtigt gået op for lægen, at den unge pige Anna (Bodil Kjer) ikke alene var fysisk syg, men at hun simpelthen var et menneske, som, mod sin vilje, var kommet i kontakt med den mere brutale side af tilværelsen. Hun var blevet forblændet af den charmerende, men rå og hensynsløse slubbert Robert (Ebbe Rode). Han har gradvis trukket hende nedad, og uden nogen form for samvittighed udnyttet hende groft. Lægen forsøgte at råde hende både som professionel og som menneske, men det stod ham, allerede efter denne første samtale, klart, at Anna var svær at hjælpe, fordi hun betingelsesløst havde underkastet sig den mand, som terroriserede hende. Dag for dag gjorde hele hendes tilværelse mere og mere uudholdelig. Men som læge ville han ikke uden videre give op. Han opsøgte hende og gentog sit forsøg på at overtale hende til at forandre sit nedværdigende liv. Da Robert tilfældigt indfinder sig, udspiller der sig scener, som får lægen til at indse, at han står aldeles magtesløs, og han vælge at trække sig tilbage. En forårsaften skulle hans vej igen krydse Annas. Han var tilfældigt søgt ind i en lille vinstue for at drikke sig en Whisky, da han bag i lokalet ser 4 temmelig højrøstede og temmelig berusede yngre mænd, der sidder og rafler, mens en ung Pige i deres selskab træt og desillusioneret ser til. Han genkender hende som Anna og den ene af mændene er hendes “ven” Robert. Pludselig blev der oprør i det lille selskab. Bistået af Anna har Robert forsøgt at spille falsk, men en af de andre spillere opdagede hans forehavende, og det kom til et voldsomt slagsmål. Robert styrter til sidst bagover, og falder gennem glasdøren ud til gaden. Her bliver han liggende livløs. Man får han bugseret indenfor. Her kan Lægen kun konstatere, at han er død. Anna blev ude af sig selv, da det gik op for hende, at hun har mistet den mand, som, godt nok mod hendes vilje, har hersket over hendes tilværelse, og det trøstede hende ikke, at lægen fortæller hende at nu er hun endelig fri, og kan starte en ny tilværelse. Da Poul havde hørt vennens historie til ende er han ikke i tvivl. Han vil dog give historien en “Happy End” for at tilfredsstille sit store publikum. Lægen er ikke enig med ham. Hans sørgelige erfaring er, at når en kvinde først er gledet ned af skråplanet, sjældent formår at trække sig op igen.. Da Manuskriptet endelig er færdigt fra hans hånd, er den unge kvinde sluppet gennem skærsilden, og har fundet en mand der gør hende til sin hustru, og storsindet erklærer “Elskede, din fortid er glemt”. Det viser sig, at kvinden i historien er den samme kvinde, som Poul har giftet sig med kort forinden. Kan han acceptere hendes fortid ?
Bio Program